Monday, August 24, 2009

Zakat Fitrah

We've learnt this in school. Yet we memorise by heart for SPM on all the hukum and benefits of Zakat. Somehow not all of us truly understands and practice what we learnt back in school.

This year, I am paying the zakat for the family. since I am the breadwinner now. So I started to google how much am I supposed to spend for Zakat Fitrah. It turns out in the blogosphere, how much the rate, is actually the least of a concern. Its actually how the rate is calculated and the impact it makes in our ibadah.

From here onwards the post will be in BM.

Kita berpuasa sebulan pada bulan Ramadhan sebagai memenuhi Rukun Islam yang ke -4. Rukun Islam ke-3, kita wajib membayar zakat (fitrah yang paling asas, diikuti zakat pendapatan, zakat harta, wang simpanan, dsb..)

Zakat fitrah wajib dibayar setelah terbenam mentari Syaaban hingga ke sejurus sebelum Solat Sunat Aidilfitri. Ada yang berpendapat, jika ini tidak dilakukan, pahala berpuasa selama sebulan akan tergantung antara langit dan bumi...Persoalannya bagaimana jika zakat yang dibayar tidak cukup hisabnya?

Contoh, kadar yang ditetapkan tidak mengikut harga terkini makanan ruji sesuatu tempat itu. Harga beras di negeri A ialah RM2.80 sekilo (purata), maka mengikut hisab

Nilai zakat = 2.7-2.8 kg nilai makanan ruji;
= 2.8 kg x RM2.8 / kg
= max RM 7.84 satu kepala.

Tetapi negeri A hanya mewajibkan kadar zakat pada tahun itu sebanyak RM 7 satu kepala. Bagaimana dengan baki RM 0.84 satu kepala yang tidak dibayar? siapa yang akan menanggungnya?

Something worth to ponder about, as those who are paying is responsible for the rest of the people he/she is paying for.

Basic info of Zakat Fitrah. Source : here

No comments: